O jedné pozoruhodné Tramvaji
(dopravní bajky s ponaučením)
Kdysi dávno – no ono to není tak dávno, jak pro koho – v roce 1950 začaly být ve vagónce TATRA SMÍCHOV vyráběny velkoprostorové čtyřnápravové tramvaje řady T. Prvním byl vůz T1, po kterém následoval vůz T2 v roce 1955. O 5 let později pokračovala výroba typem T3. Vůz T1 měl šířku skříně 2400mm, vozy T2 a T3 měly šířku 2500mm. Poslední jmenovaný vůz T3 byl zkoušen v Německu, kde se velmi osvědčil a hlavně líbil. Jediný problém byl v šířce skříně. Němci požadovali užší skříň, tak aspoň o 300mm užší. A tak se nám po tramvaji T3 rodí atypický vůz T22. Jeho šířka byla 2200mm. Každý sice asi o tomto voze možná neslyšel, ale určitě jste slyšeli o tramvaji T4. A to je ta naše T22. Čtyřka byla použita pro administrativní účely, jakože tato tramvaj je čtvrtý typ řady T. Ale nikdo neví, že továrně je označovaná jako tramvaj T22. I na výrobním štítku to má napsané.
Je to celkem logické jak z jedné strany, tak z dvacátédruhé strany. Z prvé strany to je, jak už zde bylo výše řečeno, T4 je jenom pro administrativní účely jako čtvrtý typ řady T. Ale i v archivních materiálech najdeme, že tramvaj T22 se označovala jako T4 proto, že 2+2 jsou 4. Zase také z dvaadvacáté strany je tramvaj T4 podle německého značení uváděna jako typ T22 proto, že celkem logicky má šířku skříně 2200mm. Ovšem jestli se chcete přesvědčit opravdu o tomto nápisu (T22) na výrobním štítku tramvaje T22, nemusíte jezdit do Německa, ani do měst bývalé Jugoslávie, kde je tramvaj také stále v provozu a kde bývalé Jugoslávce také velmi zaujala.
Stačí si zajet do vozovny Střešovice v Praze, kde se také nachází. Je to typ, který byl v bývalé Jugoslávii předváděn a poté vrácen výrobci. Ten už s ní jako s předváděcí nepočítal a tak tu naší tramvaj T22 nabídnul pražskému DP. Ten jí odkoupil, ale zařadit ji do pravidelného provozu s cestujícími nemohl kvůli její užší šířce a tedy atypičnosti. A tak nám z tramvaje T22 vzniknul vyhlídkový vůz (upraveny sedačky v uspořádání 2+2). Dodnes si ji můžeme objednávat pro soukromé využití a nebo ji (tramvaj T22) můžeme vídat na Vánoce -22. prosince na tradiční Vánoční jízdě po trase tramvajové linky 22.
Jen taková malá připomínka: Donedávna byla tramvaj T22 jedinou v Československé (nyní již České) republice. Ovšem nedávno koupil také tramvaj typu T22 Dopravní podnik města Liberce (DPML) z dopravního podniku německého města Gery původně upravenou jako brousící vůz a bude ji také tak využívat. Abyste ji nepřehlédli, tak tramvaj T22 v Liberci nemá kulatá světla, ale hranatá. A tak tramvají typu T22 už máme v České republice rovných 22. Hezký to počet, že?!
Loučí se s Vámi pro příště o dalším zajímavém vyprávění KRESTA_22. J
© KRESTA_22, 2005
Autor: Kresta_22, 22.11.2005
Hodnocení (známka): 4.3, hodnoceno 21133x Prohlédnuto: 342775x