O vyhlídkovém voze naší Vánoční tramvaje

(další dopravní bajka s ponaučením)

Dnešní vyhlídkový vůz T4 ev. č. 5500 používaný pro okružní a vyhlídkové jízdy, mimo jiné pro Vánoční jízdy pořádané vždy na Štědré dny (22. prosince) byl v roce 1967 dodán na zkoušky do jugoslávského Bělehradu, kde obdržel evidenční číslo 211 (dle jiných pramenů 111) a po dvou letech byl navrácen výrobci, ČKD Tatra do Prahy. Ten vůz nakonec přenechal pražskému Dopravnímu podniku. Po vrácení vozu bylo do Bělehradu dodáno 22 těchto tramvají.

S ohledem na odlišnosti tohoto vozu od pro Prahu standardně dodávaných vozů T3 (spočívajících nejen v užší vozové skříni, ale zejména v upravené elektrické výzbroji), nemohl být zařazen do běžného provozu s ostatními osobními vozy. Vůz byl proto Dopravním podnikem postupně upraven na zvláštní motorový vůz pro vyhlídkové jízdy.

Vůz T4 byl přes spřáhla o 96 mm kratší, celý byl užší o 300 mm a nižší o 25 mm, o 5 cm měl menší průměr kol a byl zhruba o tunu těžší, neboť měl jinou konstrukci bočnic (tuhý plech krytý vlnitým bočním, snáze vyměnitelným), jako na vozech K2, známých z Brna, Bratislavy atd. Typ T4 byl speciálně vyráběn pro Německé provozy (už tehdy tlačítka poptávkového otevírání dveří, dosud viditelné stopy po zaslepení u dveří), často s úzkými uličkami, a tedy s rozchodem kolejí 1000 mm ( - úzký rozchod, u nás 1435 mm, tzv. normální rozchod), proto šířka 2200 mm proti 2500 mm u typu T3 Pro Prahu obvyklých.

Než byl upraven do stavu vyhlídkového vozu v roce 1983, tak byl veden jako osobní vůz, do běžné dopravy však nebyl nikdy nasazován. Pro tento účel musel být náležitě přestavěn: byly zaslepeny poslední dveře (což je dodnes patrné zejména nepoužitím vlnitého plechu v prostoru pod nově dosazeným oknem) a sedadla byla vestavěna do uspořádní v jedné řadě na straně u dveří a po dvojicích na opačné straně uličky. Došlo k vyvýšení podlahy vozu v prostoru pod sedadly (od středních dveří až k zádi vozu se podlaha plynule zvyšuje), aby byl zajištěn zlepšený výhled pro 42 sedících cestujících. Sedadla jsou ve voze uspořádána ve tvaru 2+1 na každé straně. Doplněno bylo sedadlo průvodce otočené o 90 stupňů, vůz byl vybaven rozhlasovým zařízením.

Z důvodu sjednocení a zjednodušení údržby došlo k úpravě elektrické výzbroje na standardní, používanou u pražských vozů T3.

Další dva vyhlídkové vozy vznikly v roce 1989 z vyřazených tramvají T3 ev. č. 6384 a 6400. Po rekonstrukci byly označeny jako 5601 a 5602 včetně pojmenování Sluníčko a Měsíček podle dominantních prvků nového nátěru. Pro své nové využití byly vozy upraveny obdobně jako T4 - byly jim zaslepeny zadní dveře a sedadla byla vestavěna do umístění dokonce 2 + 2. Tyto vozy měly kapacitu 49 (ev. č. 5601), resp 50 (ev. č. 5602) sedících cestujících + sedadlo průvodce umístěné vpředu naproti předním dveřím a otočené o 90 stupňů, jako u vozu T4 ev. č. 5500.

Zatímco vyhlídkový vůz T4 je dosud v dobrém stavu, i T3 ev. č. 5602 je stále provozní a sporadicky se ještě využívá pro objednané vyhlídkové jízdy. Po celý červen 2005 byl tento vůz dokonce v rámci reklamní kampaně firmy Radiocom nasazován na mimořádné pořadí linky 24. Oproti tomu vůz ev. č. 5601 už byl v roce 2004 neprovozním vrakem, který pouze stál v nepřístupné hale vozovny Střešovice. Počátkem roku 2005 byl tento vrak vyřazen a sešrotován a jeho podvozky byly použity při stavbě nového vozu T3R.PV ev. č. 8167.

Proto navrhuji obnovit vůz 5601 (přestavit ze starého vozu T3), protože Dvaadvacítkářů bude jen a jen přibývat!

Pro: Kresteš Jan - ALT_KRESTA 22

zdroj: www.prazsketramvaje.cz www.mhdcr.biz www.prahamhd.vhd.cz www.spvd.cz www.fotodoprava.com/praha2_vl.htm vsenakolejich.blog.cz/0802/zvlastni-tramvajove-vozy tram.rusign.com/cz/pracvozy.htm www.svetmhd.net/?CKD-Smichov/1967:-T4:-5500 cs.wikipedia.org/wiki/Tatra_T4 www.dpp.cz/download-file/229/06-cerven-2003.pdf

upravil a sepsal: (c) ALT_KRESTA 22

Autor: Kresta_22, 22.01.2009
Hodnocení (známka): 4.3, hodnoceno 21141x Prohlédnuto: 342783x

Hodnocení

Hodnotit toto dílo (jako ve škole): 1 2 3 4 5


Komentáře našich návštěvníků

Počet komentářů k prohlédnutí: 2


Jméno:

Komentář:

Oblíbené číslo:



Šimonýdes, 28.2.2009 20:05
Tou elektrickou výzbrojí to občas dost bolí.. To bych mohl taky vyprávět, ale nevim jakým jazykem.. Já si myslím, že musíme navýšit náš počet tak, aby bylo možné jezdit s plnohodnotnou soupravou 22.. Nejlépe by bylo, časem dosáhnout na KT8D5N (kloubová tramvaj se sníženým prostředním článkem pro méně pohyblivé starší častující), aby bylo lze celým tramvajem procházet sem a tam a tam a sem a sem a tam a tam a sem a sem a tam.. Kde jsou moje vize!! Kde jsou moje vize!!
Žibřid, 4.2.2009 14:15
Miluju ten technicko-dopraváckej jazyk!! Mmmmm!! "elektrická výzbroj"