O vyhlídkovém voze naší Vánoční tramvaje
(další dopravní bajka s ponaučením)
Dnešní vyhlídkový vůz T4 ev. č. 5500 používaný pro okružní a vyhlídkové jízdy, mimo jiné pro Vánoční jízdy pořádané vždy na Štědré dny (22. prosince) byl v roce 1967 dodán na zkoušky do jugoslávského Bělehradu, kde obdržel evidenční číslo 211 (dle jiných pramenů 111) a po dvou letech byl navrácen výrobci, ČKD Tatra do Prahy. Ten vůz nakonec přenechal pražskému Dopravnímu podniku. Po vrácení vozu bylo do Bělehradu dodáno 22 těchto tramvají.S ohledem na odlišnosti tohoto vozu od pro Prahu standardně dodávaných vozů T3 (spočívajících nejen v užší vozové skříni, ale zejména v upravené elektrické výzbroji), nemohl být zařazen do běžného provozu s ostatními osobními vozy. Vůz byl proto Dopravním podnikem postupně upraven na zvláštní motorový vůz pro vyhlídkové jízdy.
Vůz T4 byl přes spřáhla o 96 mm kratší, celý byl užší o 300 mm a nižší o 25 mm, o 5 cm měl menší průměr kol a byl zhruba o tunu těžší, neboť měl jinou konstrukci bočnic (tuhý plech krytý vlnitým bočním, snáze vyměnitelným), jako na vozech K2, známých z Brna, Bratislavy atd. Typ T4 byl speciálně vyráběn pro Německé provozy (už tehdy tlačítka poptávkového otevírání dveří, dosud viditelné stopy po zaslepení u dveří), často s úzkými uličkami, a tedy s rozchodem kolejí 1000 mm ( - úzký rozchod, u nás 1435 mm, tzv. normální rozchod), proto šířka 2200 mm proti 2500 mm u typu T3 Pro Prahu obvyklých.
Než byl upraven do stavu vyhlídkového vozu v roce 1983, tak byl veden jako osobní vůz, do běžné dopravy však nebyl nikdy nasazován. Pro tento účel musel být náležitě přestavěn: byly zaslepeny poslední dveře (což je dodnes patrné zejména nepoužitím vlnitého plechu v prostoru pod nově dosazeným oknem) a sedadla byla vestavěna do uspořádní v jedné řadě na straně u dveří a po dvojicích na opačné straně uličky. Došlo k vyvýšení podlahy vozu v prostoru pod sedadly (od středních dveří až k zádi vozu se podlaha plynule zvyšuje), aby byl zajištěn zlepšený výhled pro 42 sedících cestujících. Sedadla jsou ve voze uspořádána ve tvaru 2+1 na každé straně. Doplněno bylo sedadlo průvodce otočené o 90 stupňů, vůz byl vybaven rozhlasovým zařízením.
Z důvodu sjednocení a zjednodušení údržby došlo k úpravě elektrické výzbroje na standardní, používanou u pražských vozů T3.
Další dva vyhlídkové vozy vznikly v roce 1989 z vyřazených tramvají T3 ev. č. 6384 a 6400. Po rekonstrukci byly označeny jako 5601 a 5602 včetně pojmenování Sluníčko a Měsíček podle dominantních prvků nového nátěru. Pro své nové využití byly vozy upraveny obdobně jako T4 - byly jim zaslepeny zadní dveře a sedadla byla vestavěna do umístění dokonce 2 + 2. Tyto vozy měly kapacitu 49 (ev. č. 5601), resp 50 (ev. č. 5602) sedících cestujících + sedadlo průvodce umístěné vpředu naproti předním dveřím a otočené o 90 stupňů, jako u vozu T4 ev. č. 5500.
Zatímco vyhlídkový vůz T4 je dosud v dobrém stavu, i T3 ev. č. 5602 je stále provozní a sporadicky se ještě využívá pro objednané vyhlídkové jízdy. Po celý červen 2005 byl tento vůz dokonce v rámci reklamní kampaně firmy Radiocom nasazován na mimořádné pořadí linky 24. Oproti tomu vůz ev. č. 5601 už byl v roce 2004 neprovozním vrakem, který pouze stál v nepřístupné hale vozovny Střešovice. Počátkem roku 2005 byl tento vrak vyřazen a sešrotován a jeho podvozky byly použity při stavbě nového vozu T3R.PV ev. č. 8167.
Proto navrhuji obnovit vůz 5601 (přestavit ze starého vozu T3), protože Dvaadvacítkářů bude jen a jen přibývat!
Pro: Kresteš Jan - ALT_KRESTA 22
zdroj: www.prazsketramvaje.cz www.mhdcr.biz www.prahamhd.vhd.cz www.spvd.cz www.fotodoprava.com/praha2_vl.htm vsenakolejich.blog.cz/0802/zvlastni-tramvajove-vozy tram.rusign.com/cz/pracvozy.htm www.svetmhd.net/?CKD-Smichov/1967:-T4:-5500 cs.wikipedia.org/wiki/Tatra_T4 www.dpp.cz/download-file/229/06-cerven-2003.pdf
upravil a sepsal: (c) ALT_KRESTA 22
Autor: Kresta_22, 22.01.2009
Hodnocení (známka): 4.3, hodnoceno 21141x Prohlédnuto: 342783x
Hodnocení
Hodnotit toto dílo (jako ve škole): 1 2 3 4 5Komentáře našich návštěvníků
Počet komentářů k prohlédnutí: 2Šimonýdes, 28.2.2009 20:05
Tou elektrickou výzbrojí to občas dost bolí.. To bych mohl taky vyprávět, ale nevim jakým jazykem.. Já si myslím, že musíme navýšit náš počet tak, aby bylo možné jezdit s plnohodnotnou soupravou 22.. Nejlépe by bylo, časem dosáhnout na KT8D5N (kloubová tramvaj se sníženým prostředním článkem pro méně pohyblivé starší častující), aby bylo lze celým tramvajem procházet sem a tam a tam a sem a sem a tam a tam a sem a sem a tam.. Kde jsou moje vize!! Kde jsou moje vize!!
Žibřid, 4.2.2009 14:15
Miluju ten technicko-dopraváckej jazyk!! Mmmmm!! "elektrická výzbroj"