O jedné tramvajové lince

(dopravní bajky s ponaučením)

Příběh o tramvajích T22 ještě neskončil. Má pokračování. Dnes, 22. 12. 2005 se zastavíme ve městě Liberec. Minule jsem vyprávěl o vozech T22 tak všeobecně, ale měl jsem tím na mysli jejich mladší sestry. Ano, těch je v republice pouhých 22. Ale abychom toto číslo mohli nějak navýšit a přitom ho nezměnit, musíme si povědět ještě něco o starších sestrách tramvají T22 (ve dvaadvacetimístných formulářích se zjednodušeně vpisovaly pod zkratkou zkratky jako T2). A abychom si jen nepovídali o těchto vozech povíme si opravdu také něco hodně zajímavého o tomto hodně malém provozu resp. o jedné velmi zajímavé lince…

Do podještědského města se začaly tramvaje T22 dodávat někdy od přelomu 50. a 60. let, spíš počátkem 60. let 22.století. Bylo jich dodáno celkem dost na tak malý provoz a se zrušením tramvajového provozu v Ústí nad Labem se tento počet zvýšil a ustálil na rovných 22 vozů. A dokonce jezdily i na tramvajové lince 22 z Liberce do Jablonce nad Nisou. Ano, i v Liberci je tak vysoké číslo. 22. Právě na této lince začínal prototyp tramvaje T22 evidenční číslo 6022. Osvědčil se a proto Liberec tento typ začal kupovat. Ovšem prototyp tam nezůstal, pokračoval dále, směrem k našim bratrům, Slovákům, do Bratislavy. Ale o tom snad někdy příště.

Vraťme se ovšem k provozu v Liberci. Vozy T22 (tedy té starší generace označovaných někdy zřídkakdy jako T2) se v provozu na lince 22 moc dlouho neudržely. Hned po dodávkách vozů T3 byl vůz T22 stáhnut z linky 22 a převeden na městské linky 1, 22 a 3. Vozy T22 sloužily do 80. let, kdy byly vyřazeny. Ovšem meziměstská linka byla a je pořád v provozu a co je na ní zajímavé, že si od počátku svého provozu udržela své číslo (aby ne, že?). Liberec ovšem provozoval tramvajový provoz na metrovém rozchodu, který byl koncem 80. let 22. století v hrozném stavu. A tak se přikročilo k přerozchodování a tím pádem i modernizacím stávajících vozů T3. No a když nějaké vozy chybí, musí se další půjčit, ještě lépe nakoupit. A tak DP Liberec koupil. Ale nebyly to nějaké starší ojeté vozy T3, ale vozy T22 z Ostravy, které byly třeba i v lepším stavu, jak stávající T3. Vozy T22 tak začaly sloužit v počtu 8 kusů v pravidelném provozu od roku 1996 spřažené do soupravy vždy 22 vozy. Vozů bylo ale nakoupeno 10, takže zbývaly 22. Ten první byl vyčleněn jako muzejní, ale pro nedostatek financí chátral za vozovnou, až by nakonec sešrotován. Ten 22. byl vyčleněn jako pracovní, ale také pro nedostatek financí se tehdy z něho neudělal pracovní. Až teď, koncem roku 2005 se na něm začalo pracovat. No jinak vozy z Ostravy byly nasazovány jak na městské linky, tak na meziměstskou 22.

Postupem času se ale vracely modernizované T3 a tak tramvaje T22 začaly ubývat, jednak pro jejich už horší (ne špatný) stav a jednak by jejich modernizace stála mnohem více než vozy T3 poněvadž T22 jsou celé z plechu, proto jsou tak robustní. T3 je z části ze skelného laminátu – hlavně čela. Ale přeci jenom, ještě v době, kdy nebylo jisté, kdy dorazí další modernizované T3, se začala jedna souprava T22 rekonstruovat. Rekonstrukce sice trvala dost dlouho, teď se na ní finišuje a její rekonstrukce se dá přirovnat modernizacím tramvají T3. Jsou to vozy T22 evidenční číslo 26 a 27 a bude jezdit jak jinak než na meziměstské lince 22 z Liberce do Jablonce nad Nisou.

Nakonec jen dodám, že vozy T22 v Liberci rozhodně nekončí, vůz T22 e. č. 20 je veden jako pojízdný sklad, později se s ní počítá jako s muzejní, T22 e. č. 21 se zrenovuje a přizpůsobí restauračním podmínkám a koupí (či koupil) si jí majitel z Ústí nad Labem, kde bude sloužit pro restaurační účely. Souprava T22 e. č. 22 a 22+1 ještě brázdí poslední kilometry ulicemi Liberce, ale zanedlouho půjde na rekonstrukci, kde se převlékne na klasickou či částečně nízkopodlažní T3, tzv. vymění se vozová skříň. Vozy T22 24 a 25 už mají kabátek klasické T3, o vozech T22 26 a 27 jsem již povídal, o pracovní T22 také.

Takže, abychom to shrnuli: kde můžeme nalézt ještě T22 starší generace?

Prototypy ve vozovně Střešovice v Praze e. č. 6022, který se z té Bratislavy vrátil, pak to jsou města Brno, Ostrava, Bratislava a Košice. Samozřejmě jako muzejní.

A pozor: neplést si s její mladší sestrou T22, která má šíři 2200 mm. Tyto robustní T22 starší generace mají 2500 mm.

!!Text Prošek - korekturou!!

e. č. - evidenční číslo

© KRESTA_22, ještě 2005

Autor: Kresta 22, 22.12.2005
Hodnocení (známka): 4.3, hodnoceno 21174x Prohlédnuto: 342854x

Hodnocení

Hodnotit toto dílo (jako ve škole): 1 2 3 4 5


Komentáře našich návštěvníků

Zatím nemáme žádné komentáře

Jméno:

Komentář:

Oblíbené číslo: